13 juni 2015

Megofon


Jag har nu tillhört Facebook-gemenskapen i ett par månader, och det mesta motsvarar mina förväntningar. Användarna beskriver i sina inlägg vad de håller på med, och dessa budskap framträder i nyhetsflödet hos vännerna. Spridningseffekten är multiplikativ, och somliga inlägg förökar sig även genom delning. Eftersom det till stor del handlar om att exponera sitt ego, skapar jag begreppet 'Megofon', dvs Facebook och andra sociala media fungerar som en förstärkare av ego-relaterade signaler. Betydelsen av en sådan funktion ska inte underskattas. Erinrar mig något jag såg på en stor ljusreklam för flera år sedan (beskrivet i blogginlägg 2009-01-24), budskapet var "Syns du inte finns du inte".

Om någon skulle påstå att Acta Catastrophica också är ett exempel på en megofon, så vill jag bara diskret påpeka att den är en slags elektronisk tidskrift (om än icke särskilt vetenskaplig).